tisdag, september 27, 2011

Morots- och linsbiffar

Efter en dag uppe på berget satt det fint med dom här enkla och goda biffarna till middag. Jag ville vara lite wild and crazy och riva ner ett äpple i smeten, dock gav det inte den "effekt" jag ville ha. Men väldigt goda och mättande blev dom i vilket fall som helst, speciellt tillsammans med den fuskstuvade vitkålen och lite tomater! (Jag är helt galen i tomater. Äter det till och på allt känns det som. Min favoritmacka är med god ost och tjocka tomatskivor. Mmmm!)

4 personer
1 dl okokta röda linser
2 morötter
1 litet äpple
1-2 vitlöksklyftor
1 ägg
½-1 tsk sambal oelek
Hackad persilja
Saft från ½ citron
ca. 1 dl mjöl (jag tog dinkel)
Salt, peppar

Koka linserna i ca. 10 minuter tills dom är mjuka, häll av i en sil och spola med kallt vatten. Riv morötter och äpple grovt, lägg i en bunke tillsammans med linserna, pressa i vitlöksklyftorna och blanda ner resten av ingredienserna. Det får gärna vara lite kladdigt! Klicka sedan ut lite smet direkt i en varm panna med smör eller olja, stek på båda sidor tills dom fått fin färg. Servera med valfria tillbehör, kanske lite "stuvad" vitkål och en sallad?

"Stuvad" vitkål
Vitkål, strimlad
Någon dl grädde (jag tog Oatleys matlagningsgrädde)
Lite mjölk
Redning (mjöl + vatten)
Smör
Salt, peppar

Smält smör i en stor kastrull, lägg i den strimlade vitkålen och låt den fräsa tills den blir lite mjuk. Häll då på grädde, mjölk och krydda med salt och peppar. Rör om och låt puttra ett litet tag innan du reder av. När den tjocknat lite kan den få puttra lite till innan servering!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar