måndag, februari 25, 2013

Moma's jordnöts- & chokladpaj

Den här veckan kommer bli helt galen, jag känner det på mig. Vi har ett relativt stort grupparbete som ska redovisas på måndag och ett gäng andra uppgifter som måste göras. Så tills vi ses nästa gång uppmanar jag er att baka denna underbara paj (Tobbe säger att han skulle säga "tarte") från Moma's Kitchen! Tror det är bland det bästa jag någonsin svängt ihop. För ja, det är inte svårare än så. Lite mixa, lite blanda och röra. Vips säger det! Och resulterar i något så makalöst, fantastiskt gott. Som tur är räcker en liten bit, vilket gör att man får njuta av denna kaka ("tarte") åtminstone några dagar! Crunchig, nötig, salt och söt botten möter himmelskt len chokladfyllning. Baka baka baka, så är jag snart tillbaka!
Botten
250 g salta jordnötter
1.7 dl socker
65 g smör
35 g vetemjöl


Fyllning
250 gram mörk choklad
3 dl vispgrädde
2 st äggulor
100 g smör


Sätt ugnen på 200° och börja med botten. Hacka eller mixa nötterna grovt och blanda med övriga ingredienser. Tryck ut i en form med avtagbar kant (ca. 25 cm i diameter) och grädda i mitten av ugnen i 5-10 minuter. Låt svalna helt och gör under tiden fyllningen.

Hacka chokladen och lägg i en bunke/skål. Koka upp grädden och häll över chokladen, rör slätt. Tillsätt äggulorna och smöret och blanda till en slät och fin smet. Häll fyllningen i det helt avsvalnade skalet (fortfarande i formen) och ställ i kylen att stelna i minst 2 timmar. Dekorera med florsocker och bär vid servering!

10 kommentarer:

  1. Den ser helt ljuvlig ut! Kul att du bloggar lite igen:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är det! Kommer baka den snart igen ;) Haha, det tycker jag med! Måste ju kunna kalla mig själv matbloggare med gott samvete!

      Kram, så ses vi snart!

      Radera
  2. Jo tack den där har jag allt dreglat över! Har fikavecka på jobbet nästa vecka.... hmmm... behöver inte fundera länge!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir dregglig bara jag tänker på den! Haha, så länge ingen är nötallergiker kommer den garanterat gå hem ;)

      Kram!

      Radera
  3. Titta, vad fin den blev :-)

    SvaraRadera
  4. hej! vad roligt att du skrev och att du bloggar så smått igen :) pajen ser inbjudande ut. fint fat också :)

    hoppas att allt är bra med dig och att det halsonda har släppt?! :)

    sv: med mig är det bara bra, mkt att göra med studierna, men i juni är det sommarlov :p

    vad roligt att du har fått extrajobb är det genom utbildningen? För ni har LIA va? :)

    önskar dig lycka till på redovisningen. ta hand om dig. kram

    SvaraRadera
  5. Åh, det fikat hade inte jag tackat nej till. Vad god den ser ut, Moman hon kan. :-)

    SvaraRadera
  6. Hej! Mitt namn är Lina Claesson och jag pluggar Restaurangmanagerprogrammet på Göteborgs Universitet. Jag och en klasskompis är i uppstarten att börja skriva på vår kanditatuppsats. Vi har tänkt skriva om hur personers matintresse tar sig uttryck i sociala medier och vilka olika faktorer som ligger bakom fenomenet. Vi har kollat runt lite på diverse matbloggar och fann då din som vi tyckte såg väldigt fin och intressant ut.

    Jag vill fråga dig om du har lust att ställa upp på en fokusgruppsintervju tillsammans med tre till fyra andra personer med liknande intressen som du har. En fokusgruppsintervju går ut på att man sitter och samtalar kring ett ämne, vi är ute efter just dina åsikter kring mat, identitet och sociala medier.
    Intervjun kommer att äga rum den 10:e april kl 17.30 i något utav Pedagogen husen vid Grönsakstorget, den kommer att ta 1-1.5 timmar.

    Vi bjuder självklart på fika och kaffe.

    Det vore jättekul om just du ville vara med för att jag tror att du skulle kunna bidra med mycket intressanta inlägg och åsikter.

    Hälsningar Lina Claesson

    Min mailadress är llinaclaesson@gmail.com

    SvaraRadera
  7. Hej Rebecka!
    jag håller på att bjuda in duktiga matbloggare till ett event som äger rum i Göteborg inom kort. Skulle gärna vilja bjuda in dig till detta! Maila mig gärna på bjorn@milk.se så skickar jag den till dig :)

    SvaraRadera
  8. visit this website Dolabuy Chloe why not try these out replica ysl read the article Fendi Dolabuy

    SvaraRadera