måndag, oktober 04, 2010

Äppelpäppelmos

Det är väl ingen som gått miste om att det är kanelbullens dag idag? Tanken var att jag inte skulle baka några bullar idag, egentligen. Hade lektioner mellan 10 och 17, vilket gjorde att jag var ganska slut i huvudet när jag kom hem. Men det är ju faktiskt bara bullens dag en gång om året, så det skulle vara lite av ett brott att inte göra några när man som jag, faktiskt, är bagare. Men kanelbullar är inget jag behöver informera er om hur man gör! Igårkväll däremot så kokade jag faktiskt lite äppelmos för första gången! Vi fick ju med oss massa goda äpplen från Viktors föräldrar senast vi var där, och igår tyckte jag att det var dags för ett försök! Det var inte alls så svårt och krångligt som jag alltid trott, tvärtom!

ca. 1 kg äpplen
Socker efter smak
½ tsk Atamon (
½ tsk/liter mos )

Skölj äpplena och skär i klyftor, har man en assistent kan man bara dela äpplena i kvartar och behålla kärnorna, men ta bort kvisten och ev. blad. Lägg bitarna i en kastrull tillsammans med ca. 1 dl vatten (1 dl/kg äpplen). Låt koka 3-4 minuter, rör ofta så det inte bränner fast. Sen kan du göra som jag, och använda stavmixern, eller använda en assistent och köra tills det är "passerat", helt slätt. Använder man stavmixern kan det bli lite bitar i, om man har kvar skalet vilket jag hade. När det är så mosigt man vill ha det rör man ut atamonet i lite av det heta moset och rör sedan ner i resten tillsammans med önskad mängd socker! Häll upp på rengjorda, varma burkar och vrid på ett lock. Låt svalna och ställ in i kylen.

Små rara äpplen som väntar på vägning..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar