torsdag, mars 24, 2011

Broccolisoppa med cream cheese

Jag ska vara ärlig, den här soppan blev.. Okej. Jag hade för lite broccoli, och för mycket vatten. Jag fick lite panik när jag mixat ihop den och smakade det gröna blasket, som egentligen inte smakade så mycket alls. Som tur var räddade jag den med lite cream cheese och mycket persilja. Så det blev en god soppa till slut, och jag blev mätt i magen! Så det är väl ändå ett ganska bra betyg!

1-2 personer
Lite fryst broccoli
Lite fryst haricots verts
En kvarts gul lök
1 vitlöksklyfta
1 grönsaksbuljongtärning
Finhackad persilja
En klick creme fraiche
Cream cheese, vitlök och örter
Salt, peppar

Lägg fryst broccoli och haricots verts i en kastrull, fyll med vatten så det täcker. Hacka den gula löken grovt och släng i tillsammans med en hel vitlöksklyfta och en buljongtärning. Låt koka tills broccolin är mjuk. Ta kastrullen från plattan och mixa till slät konsistens. Sätt tillbaka på plattan och rör ner persilja, creme fraiche och cream cheese, smaka av med salt och peppar. Toppa med lite hackad persilja, och kanske lite knaperstekt bacon. Servera med en liten ostsmörgås!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar