torsdag, mars 10, 2011

Kladdkaka i muffinsformat

Gör ett försök med fysiken såhär på torsdagskvällen. Men motivationen är lika med noll, och det är så mycket "roligare" att sortera papper eller klippa tånaglarna. Jag blir bara så trött när jag ser den tjocka boken liggandes på bordet, och vet att jag måste kunna i princip allt. Men jag ska göra en liten insats ikväll, och imorgon ska jag viga större delen av dagen åt olika formler och annat "spännande". Tänkte bänka mig på biblioteket eller mitt favoritcafé, och plugga tills jag svämmar över av kunskap! Innan jag återgår till anteckningarna och boken tänkte jag tipsa om lite fredagsgott! Mina underbara kladdmuffins är bland det enklaste och godaste man kan göra!

150 gram smör
3 dl socker
1 tsk vaniljsocker
½ tsk salt
1 dl kakao
2 ägg
2 dl vetemjöl

Sätt ugnen på 175
°. Sätt ut 12 muffinsformar i en muffinsplåt eller på vanlig, pappersklädd plåt. Smält smöret i en kastrull och ta från plattan. Rör ner socker, vaniljsocker, salt och kakao. Knäck i ett ägg i taget och blanda ordentligt. Rör till sist ner mjölet och blanda till en slät smet. Fördela smeten i muffinsformarna och grädda i mitten av ugnen i 10-12 minuter. Dom ska vara kladdiga! Servera med vispad grädde när dom svalnat. Eller dagen efter när dom stått till sig i kylskåpet, då är dom ännu godare och lättare att få ur formarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar