söndag, april 03, 2011

Gratinerad halloumipasta

Usch vad gårdagen var lång! Jag som varit så duktig nu, och uppdaterat varje dag, fick så dåligt samvete över att jag inte knåpade ihop något inlägg igår. Men jag orkade verkligen inte! Jag var så trött att jag nästan nickade till under sista delen av högskoleprovet. Men jag tror att det gick ganska bra ändå, för att vara första gången! När jag äntligen kom hem var jag så himla trött och hungrig, så då satt det fint med en alldeles fantastiskt god pastagratäng som jag hittade hos Vego Inspira för ett tag sen. Helt klart en av dom godaste pastagratänger jag ätit!

4 personer

250 g pasta
1 liten rödlök
1 liten zucchini
1 halloumiost
1 förp körsbärstomater
2 vitlöksklyftor
1 burk tomatsås (pastasåstyp, ca 400 g)
1 påse färsk spenat (70 g)
1 mozzarella
Salt, peppar

Sätt ugnen på 225°
, koka upp mycket vatten till pastan och koka enligt angiven tid. Skala, halvera och skär löken tunt. Dela zucchinin på längden och skär den i 1/2 cm tjocka skivor. Skär halloumin i cm-stora tärningar. Dela tomaterna i halvor. Stek halloumin i lite olja tills den får fin färg, lägg ur och släng i zucchinin i pannan. Låt den fräsa några minuter innan du rör ner rödlöken och pressar i vitlöksklyftorna. Salta och peppra lite grann, och ställ åt sidan tills pastan kokat klart. Häll av vattnet från pastan och lägg tillbaka i kastrullen igen. Blanda ner halloumin, dom stekta grönsakerna, körsbärstomaterna, tomatsåsen och spenat. Smaka av med lite salt och peppar innan allt hälls i en ugnssäker form. Riv över mozzarellan och gratinera i mitten av ugnen i ca. 10 minuter!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar