torsdag, maj 26, 2011

Bönsoppa

Inte den roligaste soppa jag ätit, rent utseendemässigt. Men smakmässigt, förutom att jag kanske var lite väl generös med saltet, så var det lite av en överraskning! Har bläddrat förbi det här receptet flera gånger i min underbara italienska kokbok och tänkt så många gånger att jag ska göra det, men det har som inte blivit av. Men idag gjorde jag slag i saken! En enkel, god och lättsam soppa, som jag verkligen rekommenderar!

2 personer
3-4 dl kokande vatten
½ kycklingbuljongtärning
½ gul lök
1 vitlöksklyfta
1 burk canellinibönor
½-1 tsk torkad oregano
Salt, peppar

Rör ut buljongtärningen i det kokande vattnet och låt stå så länge. (Vill man att soppan ska vara vegetarisk tar man grönsaksbuljong istället!) Häll upp bönorna i ett durkslag och skölj med kallt vatten, låt rinna av. Hacka löken och vitlöken smått och hetta upp lite olivolja i en stekpanna som rymmer minst 1 liter. Stek löken och vitlöken tills den är mjuk och tillsätt sedan bönorna och oregano. Häll på hälften av buljongen och låt småkoka i 10 minuter. Mixa soppan slät med stavmixer, tillsätt resten av buljongen och smaka av med salt och peppar. Häll upp i djupa tallrikar, toppa med lite olivolja och hackad mandel eller mandelspån!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar