torsdag, juni 23, 2011

Tobbes tomatsoppa

Ingen torsdagssoppa idag, då vi värmde på godaste lasagnen på länge, som min underbara hemmaman lagade till igår. Han kan, min man! Förra torsdagen blev det soppa däremot, även den tillagad av Tobbe, med ugnsrostade, soltorkade och färska tomater. Jag ville ge den nåt festligt namn, i stil med "Tomattrio-soppa" eller "Triss-i-tomater-soppa". Men jag insåg att så fort man sätter -soppa i namnet, så är det bäst om det får bli ganska enkelt. Så här har ni den, "Tobbes tomatsoppa", måhända att namnet är lite trist, men tro mig när jag säger att soppan är fantastisk!

2 personer

6 tomater
½ röd lök
½ paprika
3 soltorkade tomater
2 msk pesto
2 tsk sambal oelek
Lite olivolja
Oregano
Salt, peppar

Skär 3 av tomaterna till halvor, skär upp löken och paprikan i mindre bitar och pressa in så mycket som går i tomaterna. Salta, peppra och strö lite oregano på. Ugnsrosta tomaterna på 200° tills de har fått rejält med färg. Under tiden; ta resten av tomaterna, mixa med sambal oelek, pesto och soltorkade tomater, stöp upp i en kastrull och låt sjuda så länge ni orkar, smakar i det stora bättre ju längre det får sjuda. När de rostade tomaterna är klara så mixa också dem och tillsätt i den kokande soppan, tillsätt lite olivolja och vatten tills soppan fått den konsistens ni önskar, salt och peppar efter begär.

PS: I den kalla tomatbasen får gärna en annan sort än vanliga tomater användas, såsom romantica eller körsbärstomater, de har en kraftigare smak!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar