söndag, september 18, 2011

Het broccolisoppa

Igår råkade jag putta ner kaffekannan till bryggaren i golvet, varav den gick i 1000 bitar. Så där satt jag på golvet i köket och ropade "förlåt!!" till Tobbe, samtidigt som jag försiktigt samlade ihop dom större bitarna. För honom var det viktigare att jag inte gjort illa mig, såklart, men jag vet ju att han gillar kaffe! Så idag ska vi till Emmaus och leta efter en kanna som kan tänkas passa, och kanske något mer spännande. Annars har vi inte så mycket mer planerat, mer än att det blir raggmunkar med fetaost till middag och en sväng till gymmet för min del senare ikväll. Innan vi beger oss till diverse loppisfynd tänkte jag tipsa om soppan vi åt i torsdags. Den blev väldigt god och ganska het! Jag underskattade sambal oeleken lite grann, och slängde i två rejäla teskedar. Så vill man ha det mildare tar man lite mindre än så!

4 personer
ca. 500 gram fryst broccoli
½ gul lök
2 vitlöksklyftor
Ev. 2 kokta potatisar
1 grönsaksbuljongtärning
Grädde
1-2 tsk sambal oelek
Persilja
Salt, peppar

Hacka löken grovt och lägg i en stor kastrull tillsammans med hela vitlöksklyftor, den frysta broccolin och buljongtärning. Häll på vatten och låt koka upp. Skala och skär potatisarna i mindre bitar och släng i när vattnet börjar koka. När broccolin är mjuk tar man av kastrullen från plattan och mixar det slätt med stavmixer. Ställ tillbaka på plattan och blanda i grädde, sambal oelek, persilja, salt och peppar. Låt småkoka några minuter innan servering! Servera med något gott bröd och en klick creme fraiche!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar