måndag, oktober 03, 2011

Vegetarisk stroganoff

Idag har jag avverkat min första dag på min praktikplats! En mysig liten butik vid Hagabion som säljer begagnade och nya barnkläder. Jag ska vara där en månad, och det känns så himla bra! Fick sluta lite tidigare idag, vilket kanske var lika bra, då jag blev väldigt trött fram mot eftermiddagen. Mycket nytt att ta in och lära sig, men det känns otroligt skönt att ha något roligt att sysselsätta sig med på dagarna. Dessutom är hon som äger butiken urmysig! Men som sagt, idag var det ganska skönt att komma hem lite tidigare. Trött och halvt skakis slängde jag ihop en alldeles fruktansvärt god stroganoff på sojakorv när jag kom hem. Mmm, blir glad bara jag tänker på morgondagens matlåda!

4 personer

1 gul lök
Några färska champinjoner
1 förp. sojakorv (300 gram)
Tomatpuré
ca. 2 msk mjöl
Några dl mjölk
Grädde
2 msk ajvar relish
Salt, peppar

Hacka lök, skär svamp och korv i mindre bitar. Smält smör i en gryta och börja med att fräsa löken tills den är lite mjuk, rör då ner svamp och korv. Blanda i tomatpuré och pudra sedan över mjöl och rör om. Häll på mjölk, grädde och ajvar relish, låt koka upp. När det gjort det och börjar tjockna kan man smaka av med salt och peppar, kanske tillsätta lite mer tomarpuré och sedan sänka värmen så den får stå och puttra ett tag. (Desto längre desto godare!) Blir den väldigt tjock kan man späda med mer mjölk eller grädde. Servera med ris och sallad!

4 kommentarer:

  1. Vad roligt då är du ju jättenära mig :D Vad heter butiken?

    SvaraRadera
  2. Åh, du bor däromkring alltså! Björnens magasin, ligger bredvid en blomsteraffär :)

    SvaraRadera
  3. Ibland glömmer man bort de där klassikerna, som stroganoff. Och det borde man inte, för det är så gott! Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
  4. Så sant så sant! Ibland behöver det inte vara mer komplicerat eller fint än en stroganoff, eller dom andra klassikerna som köttfärssås med pasta eller makaronpudding. Det är tre av mina absoluta favoriter som slår det mesta i matväg! Så lite så :)

    SvaraRadera