onsdag, januari 11, 2012

Saffransrisotto

Innan vi åkte upp till Norrland på jullov, svängde Tobbe ihop en alldeles underbar fredagsmiddag. Ugnsstekt kyckling och saffransrisotto. För att göra en lång historia kort, så slutade det hela med att jag stod och slevade i mig risotto direkt från pannan, varav sambon otaliga gånger sa åt mig att sluta. Vet inte om det var min brist på hyfs, eller det faktum att det inte skulle bli några rester till morgondagen om jag fortsatte som gjorde att han hytte med näven. Hur som helst är det en fantastiskt vacker och smaskig risotto som jag stundvis drömmer om att äta snart igen!

4 personer
1 gul lök, finhackad
ca. 3 dl risottoris
1 dl vitt vin/matlagningsvin
ca. 1 liter grönsaksbuljong
1 paket saffran (½ gram)
½ dl riven parmesan
Olivolja
Salt, peppar

Sätt en stor panna eller en kastrull på medelhög värme på en platta, häll i ganska mycket olja och lägg i löken. När löken är genomskinlig tillsätter man riset och rör om tills kornen är glansiga, stek i ungefär en minut och rör hela tiden. Häll på vinet och rör om. Tillsätt sedan buljong så det täcker riset. (Buljongen ska hållas varm hela tiden, annars avstannar kokningen!) Här börjar koktiden, det tar runt 18-20 minuter för riset att bli klart, och fortfarande ha en liten kärna i mitten! Låt buljongen koka in lite innan du häller på mer. Rör hela tiden och häll på mer buljong när det behöver fyllas på. När ca. 15 minuter gått häller man i saffranet. När det sedan känns klart kan man hälla på en liten skvätt buljong (om den är väldigt fast), smaka av med salt och peppar och blanda i den rivna parmesanen. Vill man ha den krämigare kan man röra i lite olivolja. Servera med t.ex kyckling eller fisk och lite sallad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar