måndag, februari 20, 2012

Krämig blomkålssoppa

Måndagmorgon. Innan jag beger mig till tvättstugan igen tänkte jag ge er receptet på den fantastiska blomkålssoppan vi åt i torsdags! Eftersom att jag aldrig hann ta en bild på självaste soppan, utan bara en bisarr bild från när Tobbe skulle dela blomkålen i mindre bitar, så var jag lite tveksam över om jag ens skulle lägga upp det. Men min fina vän Johanna, som var en av middagsgästerna i torsdags, har sagt både en och två gånger att hon gärna vill ha receptet. Så till Johanna och alla er andra som uppskattar en krämig, matig och god soppa, here you go!

5-6 personer
1 blomkålshuvud
1-2 gula lökar, grovt hackade
2-3 vitlöksklyftor, skivade
1-2 grönsaksbuljongtärningar
Torkad timjan, efter smak
En skvätt citronsaft
ca. 1 dl (visp)grädde
Några dl mjölk
Olivolja
Salt, peppar

Sätt ugnen på 200
°
. Dela blomkålshuvudet i mindre buketter, lägg större delen av buketterna på en pappersklädd plåt eller liknande och ringla över olivolja, salta och peppra. Vänd runt lite grann och ställ in i mitten av ugnen, rosta tills blomkålen får fin färg och blir mjuk. Hetta upp lite olivolja i en stor kastrull och släng i hackad lök och skivad vitlök, när löken börjar bli mjuk slänger man i blomkålen som inte blev rostad och låter allt stekas lite grann. (Man kan spara dom allra minsta små buketterna/bitarna av blomkålen till "topping") Häll på vatten så att det lite mer än täcker det som är i kastrullen och släng i en buljongtärning, låt koka tills blomkålen är mjuk. Tillsätt sedan den rostade blomkålen och torkad timjan, låt puttra i några minuter och mixa sedan soppan helt slät med stavmixer. Ställ tillbaka på plattan, tillsätt grädde och mjölk tills soppan når önskad konsistens. Smaka av med citronsaft, salt och peppar. Låt gärna soppan stå och puttra ett litet tag innan servering, eller förbered den långt innan så den får stå och gotta till sig ordentligt! Servera med ett gott bröd, till exempel foccacia, och stek på dom sparade små buketterna i lite olja tills dom får fin färg!
Ni får den halvt bisarra bilden också, känner mig så givmild idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar