onsdag, mars 07, 2012

Bakad potatis med kyckling- & baconröra

För någon månad sen hade jag inga direkta planer på att plugga till hösten, men för någon vecka sen satt jag och bläddrade igenom olika utbildningar här i Göteborg och på distans. Hittade en del som verkade intressanta, men det var två som jag verkligen fastnade för. Den ena är på Handelsakademin här i Göteborg och börjar till hösten, den andra är på distans och kostar dessvärre mer pengar än vad vi har råd med just nu. Så utbildningen här i Göteborg känns mest aktuell och något jag verkligen vill komma in på! Så idag ska jag, förutom att i vanlig ordning söka jobb, ringa min gamla gymnasieskola och be om ett betyg. Men innan jag gör det tänkte jag tipsa om gårdagens middag! Perfekt bakad potatis med krispigt skal och lite mosigt innehåll, tillsammans med mycket smör och en väldigt god röra på kyckling och bacon! Utmärkt vardagsmat då potatisarna sköter sig själva i ugnen och röran slängs ihop i en handvändning. Lite lagom lyxigt mitt i veckan!

2 personer
2-3 bakpotatisar (beroende på storlek)

1 paket bacon
1 grillad/stekt kycklingfile
½-1 röd lök
2-3 dl creme fraiche
En dutt paprikapulver
1 tsk tomatpuré (mest för färg)
Salt, peppar

Sätt ugnen på 200-225
°, borsta/skölj av potatisarna ordentligt och torka av dom. Stick hål på potatisarna med en gaffel eller något nålliknande och lägg i en ugnsfast form eller direkt på ugnsgallret. Sätt in i mitten av ugnen tills skalet är knaprigt och insidan är mjuk, tar 1-2 timmar beroende på storlek. (Potatisarna vi använde vägde nästan 500 gram/st. Tog ungefär 2 timmar)

Medans potäterna står i ugnen kan man göra röra! Skär eller klipp baconet i mindre bitar och stek knaprigt i en het panna, lägg sedan baconet på hushållspapper så det får "fetta av sig" lite grann. Låt svalna. Finhacka röd lök och skär kycklingfilén i mindre bitar (vi hade kryddat och ugnsstekt en kycklingfilé dagen innan). Blanda ihop bacon, kyckling och rödlök tillsammans med creme fraiche och krydda med paprikapulver, tomatpuré, salt och peppar tills du är nöjd! När potatisarna är klara skär man ett kryss i dom, "trycker ihop" dom lite grann och sätter i en rejäl tesked med smör. Servera med röran och sallad!

7 kommentarer:

  1. Vad kul att du hittat något som verkar intressant :D
    Jag har fortfarande lite ångest för jag kan inte bestämma mig :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dock är ju chansen inte så stor att jag kommer in, då många söker. Så jag kommer säkert bli jätteless om jag inte kommer in, eftersom jag vill göra något nu! Vi får se och hoppas på det bästa :) Det kommer ordna sig! Kram

      Radera
  2. Kom och laga mat till mig! Jag har levt en vecka på varma koppen i brist på ork/lust att laga mat i ett vandrarhemskök.. så nu vill jag ha en riktigt smarrig becka-middag! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, känns lite bökigt måste jag säga! Kan tänka mig att middagen inte känns så jätterolig när man är själv och så. Synd att du inte kunde komma hit när du ändå var så nära!

      Radera
  3. Bakad potatis gör jag sällan. Är ju väldigt enkelt och gott och går som sagt snabbt att slänga ihop. Lycka till med ansökningarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nästan så att man glömmer bort den! :) Tack så jättemycket!

      Radera