torsdag, april 26, 2012

Zucchinirullar med rödbetsyoghurt

Okej, det tar emot att erkänna det. Men jag tillhör den skaran som avskyr dom flesta förändringar på till exempel facebook eller som nu, här på blogger. Utåt sett kanske man inte ser så stora förändringar, det är liksom backstage det händer. Med andra ord är jag i skrivande stund fruktansvärt frustrerad över att ingenting är "som det ska". Vad hände med det enkla och allt det där snacket om ett vinnande koncept? Med risk för att låta som en gammal dam så var det bättre förr och jag tänker INTE byta till den nya tidslinjen på facebook självmant. (Det är här nånstans jag inser att ni som läser min blogg med jämna mellanrum antagligen gör det p.g.a maten.)

Då lämnar vi det och glider in på något betydligt roligare, och godare. Nämligen dagens middag! Receptet hittade jag i det senaste numret av Coops tidning Mer smak, där dom tyckte att man skulle "våga vego". Fastnade direkt för det här receptet på zucchinirullar med mozzarella och basilika rullade i sesamfrön, som serverades tillsammans med rödbetsyoghurt och bulgur. Jag tyckte det var väldigt gott och kan även tänka mig att rullarna passar utmärkt som plockmat på en buffé eller liknande. Lite kul och piffigt sådär!













4 personer
2 zucchini
2 mozzarellabollar (250 gram)
Färsk basilika
1 ägg
ca. 1 dl sesamfrön
Salt, peppar

Hyvla eller skär zucchinin tunt, enklast med en osthyvel. Lägg skivorna på en skärbräda, salta och peppra. Skär mozzarellan i mindre bitar och lägg en bit mozzarella samt lite färsk basilika på en remsa och rulla ihop ganska hårt, fäst med en tandpetare och gör samma sak med resten. När alla är rullade doppas dom i uppvispat ägg och rullas sedan i sesamfrön. Hetta upp olja i en panna och stek tills dom får fin färg och osten smälter lite. Servera med bulgur, rödbetsyoghurt och sallad!

Rödbetsyoghurt
2 dl turkisk yoghurt
1 dl inlagda rödbetar (vi använde vanliga skivade)
1 vitlöksklyfta, pressad
Salt, peppar 

Mixa slätt, ställ kallt ett litet tag innan servering. Ät!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar