söndag, maj 30, 2010

Canneloni

Jag får nästan lite dåligt samvete över hur oaktiv jag varit, men jag har jobbat så himla mycket eftersom min chef är på semester en vecka. Jag har knappt lagat någon mat den senaste veckan känns det som, men idag är jag ledig och lagar mat! Idag blir det biffar med fetaost och soltorkade tomater. Men det kommer sen, nu tänkte jag lägga upp det vi åt till middag tidigare i veckan, nämligen canneloni. Något som jag aldrig gjort förut, men som blev väldigt gott! Det är sån mat jag gillar, som man kan variera i det oändliga! Det här receptet räcker till ca. 4 personer.

Färska lasagneplattor, 200 gram
1 paket bacon
1 gul lök
Färska champinjoner
Fryst hackad spenat, ca. 6,7 klumpar
Hackad persilja
1 förpackning cocktailtomater
Creme fraiche
Salt, Peppar

Sätt ugnen på 225
°. Börja sedan med att hacka lök, skära champinjoner och tomater i mindre bitar och tina spenaten i en bunke med vatten. Stek sedan baconet i en panna, tillsätt lök och champinjoner. När det fått lite färg rör du ner önskad mängd creme fraiche, persilja och den tinade spenaten (pressa ur så mycket vatten som möjligt innan bara). Salta, peppra och låt puttra några minuter.
Dela dom färska lasagneplattorna i mindre bitar, så dom blir fyrkantiga ungefär. Lägg sedan på lite fyllning mitt på och rulla ihop försiktigt, lägg i en lätt smord form. När formen är fylld, eller plattorna slut, gör du en bechamelsås och häller över. Strö sedan på rikligt med parmesan och skjutsa in i ugnen i ca. 25 minuter.

Bechamelsås
2 msk smör
2 msk mjöl
4 dl mjölk
Salt, Peppar

Smält smöret i en kastrull, vispa ner mjölet och låt det bubbla ca. 1 minut. Häll på mjölken och koka upp, vispa hela tiden! När den tjocknat ordentligt krydda med salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar