måndag, juni 14, 2010

Tacogratäng

Jag ber, ännu en gång, om ursäkt för min oaktivitet. Förra veckan var jag knappt hemma känns det som. Befann mig 10 mil bort och firade att min lillebror och kusin tog studenten, samt att min lillasyster gick ut 9an. Men nu är det ny vecka och nya tag! I lördags slängde jag ihop den här enkla och goda tacogratängen, tänkte att ni skulle få ta del av den! Receptet räcker till 4-5 personer.

400-500 gram nötfärs
1 tacokryddmix
Nachochips (ca. 150 gram)
½ röd lök
½ gul paprika
½ grön paprika
Majs
1 burk krossade tomater
ca. ½ burk tacosås
3-4 dl creme fraiche
2-3 vitlöksklyftor
Några dl riven ost
Cocktailtomater
Salt, Peppar

Sätt ugnen på 200
°. Tillaga färsen som det står på tacokryddmixen. Lägg nachochipsen i en ugnsfast form och fördela den färdiga tacofärsen över. Strimla lök och paprika, stek det lite lätt om du vill, fördela det över tacofärsen. Strö över lite majs. Rör ihop krossade tomater och tacosås och bred över. Blanda creme fraiche och riven ost, pressa i vitlök, salta och peppra och bred på. Toppa med delade cocktailtomater och gratinera i ugnen i ca. 30 minuter.
Servera med en sallad!

Inte den snyggaste bilden, men det såg roligare ut när det var i formen än på tallriken kan jag säga. Det blev liksom bara en stor hög! Men riktigt gott, och enkelt framförallt. Något som jag verkligen kan rekommendera!

2 kommentarer:

  1. Haha, det var det! Tacopaj och gratäng är nästan lite oslagbart!

    SvaraRadera