tisdag, juli 06, 2010

Jordgubbsmarmelad

Som jag skrev igår var jag väldigt produktiv i förrgår, och kokade ihop lite jordgubbsmarmelad bland annat! Eller ja, jag tänkte koka sylt, men kokade någon minut för länge, så det blev mer marmelad än sylt. Den blev väldigt söt, så kan nog tänka mig att testa med ännu mindre socker nästa gång. Det räckte ganska precis till en burk, som Mackan fann rätt intressant tydligen!

500 gram jordgubbar (rensade)
250 gram syltsocker

Lägg ner jordgubbarna i en kastrull och mosa med en gaffel eller sked, om man som jag vill ha lite bitar i, annars kan man mixa bären för en helt slät konsistens. Häll i syltsockret och blanda allt. Koka upp och låt koka kraftigt i 4-5 minuter. Ta bort från värmen, ta bort eventuellt skum och låt stå och svalna i ca. 15 minuter. Häll sedan upp i rena, varma glasburkar! Förvara mörkt och svalt.
(Allt står på syltsocker-påsen!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar