måndag, juli 05, 2010

Rågsiktsbullar

Igår var jag produktiv vill jag lova! Inte nog med att jag kokade jordgubbssylt/marmelad och halvdan jordgubbs&rabarberkräm så bakade jag även lite bröd. För några dagar sen så la Mikaela upp ett recept på mörka lantbrödskakor, jag använde rågsikt istället för mörkt lantbrödsmjöl som hon använde, och det blev jättebra! Det enda som jag skulle ändra till nästa gång är att tillsätta lite socker, honung eller sirap. För dom blev väldigt bleka! Men väldigt enkla och goda, så dom blir det fler gånger! Jag fick till ca. 10 kakor, eller bullar. Men jag hade kunnat gjort dom lite mindre.

50 gram jäst
5 dl fil
1½ tsk salt
1 tsk finstött/hel anis
1 tsk finstött/hel fänkål
ca. 1 liter rågsikt

Smula ner jästen i en bunke. Värm filen till fingervärme och häll i bunken, rör tills jästen är löst. Mortla anis och fänkål om dom är hela och blanda ner tillsammans med saltet. Blanda ner lite mjöl i taget och arbeta kraftigt i 4 minuter i maskin eller 8 minuter för hand, tills den är smidig och släpper från kanterna. Låt jäsa under bakduk i ca. 1 timme. Ta sedan upp degen på mjölat bakbord och knåda in lite mer mjöl. Dela upp degen i mindre bitar och rundriv till små bullar som du sen plattar ut direkt på bakpappersklädd plåt. Nagga alla kakorna och låt vila under bakduk i 30 minuter. Sätt ugnen på 175
°. När dom vilat klart penslar du dom med vatten och strör över lite solrosfrön eller andra frön, skjutsa in i ugnen och grädda i ca. 20 minuter. Låt sedan svalna under bakduk.

2 kommentarer: