söndag, juli 04, 2010

Kycklingpaj

I tisdags fick jag hem dom älskade stamkundskupongerna från Konsum, jag blir lika glad varje gång! Då slog jag till och köpte en grillad kyckling för 25:-, det är ju nästan gratis! Viktor tyckte att jag kunde göra en kycklingpirog, för det är ju himla gott. Men jag kände för att göra något nytt, så idag slängde jag ihop den här goda pajen när jag kom hem efter ännu en jobbdag. Har jobbat hela veckan nu, är lite slö i kroppen. Men som tur är så är jag ledig hela veckan nu, känns otroligt skönt!

Pajdeg
150 gram margarin
2½ dl vetemjöl
1½ dl grahamsmjöl
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
½-1 dl mjölk

Arbeta ihop mjölerna, salt, bakpulver och margarinet för hand eller i matberedare. Tillsätt mjölken och forma till en liten deg. Ställ in i kylen i 15 minuter. Sätt ugnen på 200
°.

Fyllning
1 grillad kyckling
1 röd paprika
1 bit purjolök
Några färska champinjoner
½-1 paket fetaost (150 gram)
Curry
2 ägg
2 dl mjölk
2 dl creme fraiche
Salt, Peppar

Rensa kycklingen och skär den, paprikan, purjolöken och champinjonerna i mindre bitar medans pajdegen står i kylen. Fräs på grönsakerna i lite smör och krydda med salt, peppar och lite curry. Ställ åt sidan. Tryck ut pajdegen i en pajform och förgrädda i mitten av ugnen i 10 minuter. Under tiden kan man vispa ihop ägg, mjölk och creme fraiche. Man får vispa ganska rejält så att det inte blir klumpigt, salta och peppra. Ta ut pajskalet och strö kycklingbitarna i botten, smula fetaost över och fördela sedan dom stekta grönsakerna över. Strö gärna över några delade cocktailtomater och häll sedan på äggstanningen. Ställ in i mitten av ugnen i ca. 30-40 minuter, tills den "stannat". Låt den gärna stå till sig några minuter innan servering. Servera med en god sallad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar