söndag, juli 25, 2010

Köttfärslimpa med mozzarella och skinka

Igår när jag gjorde pizza blev det kvar av både mozzarellan och skinkan, och eftersom jag inte gillar att slänga mat så kände jag att jag var tvungen att använda upp det så fort som möjligt. Så det fick bli köttfärslimpa, något jag aldrig gjort förut, men som blev väldigt gott! En riktig söndagsmiddag för 4 personer!

400-500 gram nötfärs
½ dl ströbröd
1 dl mjölk
1 ägg
Skinka
Mozzarella
Färsk persilja
Salt, Peppar

Sätt ugnen på 175
°. Blanda ströbröd, mjölk, salt och peppar i en liten skål och låt svälla i 10 minuter. Skär skinkan i mindre bitar, hacka persiljan och tärna mozzarellan. Blanda det svällda ströbrödet med nötfärsen, ägget, skinkan och persiljan till en jämn färs. Smörj en ugnssäker form och lägg i hälften av färsen, platta till den lite grann och forma till en "längd". Strö över mozzarellatärningarna och tryck sedan på resten av färsen. Forma till en limpa! Ställ in i mitten av ugnen i ca. 45 minuter. Servera med kokt potatis, sås och en sallad!

Lyft ur "limpan" när den är klar och vispa ur med lite buljong. Smält 2 msk smör och vispa ner 3 msk vetemjöl. Rör ner 4 dl sky/buljong lite i taget. Smaksätt med salt, peppar och soja. En skvätt grädde är inte helt fel, kanske lite creme fraiche också om man vill!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar