söndag, augusti 22, 2010

Krämig svamprisotto

Så har det susat förbi ännu en ledig, och härlig helg. Det är det fina med helgerna. Ledigheten, och friheten. Min helg började med avskedsmiddag för Emelie och Johanna på Sammurai. Lycka till med pluggandet mina fina tjejer! Igår, lördag, tog jag sovmorgon till 10, flög ur sängen och bakade två sorters bröd. På kvällen räknade jag hur långt bort åskan var och åt en hel skål popcorn. Idag har jag mest suttit på balkongen, njutit lite av solen som faktiskt hittat hit och rundat av helgen med en underbar svamprisotto. Jag har gjort risotto några gånger förut, men den har aldrig blivit såhär bra! Enligt receptet så ska det räcka till 4 personer.

4 dl arborioris
Färska champinjoner
1 gul lök
ca. 2 dl vitt vin (matlagningsvin funkar jättebra!)
ca. 1,3 dl grönsaksbuljong
2,5 dl riven parmesan
Olivolja
Salt, peppar

Skala och hacka löken, rensa champinjonerna och skiva dom ganska tunt. Riv parmesan. Hetta upp lite olja i en panna och stek på champinjonerna, salta och peppra. Ställ sedan åt sidan. Fräs löken mjuk i en ganska stor panna, i ganska mycket olja. Den får inte bli bränd! Vänd sedan ner riset och blanda ordentligt, låt riset "rostas" i ca. 1-3 minuter. Häll sedan på vinet och låt det ånga bort helt, häll på ca. 5-6 dl av den varma buljongen (den måste vara så varm som möjligt hela tiden). Tillsätt även den stekta svampen, och börja beräkna koktiden. Det ska koka i ca. 17-20 minuter. Rör sakta tills riset absorberat all buljong, häll sedan på 1-2 dl i taget. Sänk värmen lite så det kokar ganska sakta, rör ofta. När riset är lite al dente så tar du bort pannan från plattan, skvätter i lite extra buljong och rör ner parmesanen. Den ska vara ganska lös när du blandar ner parmesanen. Salta och peppra om det behövs! Servera som ensamrätt eller som tillbehör till kött, fisk eller något annat!

(Om man köper ZETAs arborioris, så står hela receptet där!)

2 kommentarer:

  1. Ååååh!! Jag älskar risotto och jag älskar svamp! Detta ser supergott ut! Måste lagas någon dag :D

    SvaraRadera
  2. Det var så himla gott! Vi slutade som inte äta! :D

    SvaraRadera