måndag, augusti 23, 2010

Rulltårta med Lemon curd (eller sylt)

Idag åt vi en av mina favoriter i slänga-ihop-något-gott-snabbt kategorin. Pasta carbonara! När man jobbat hela dagen och inte ens hunnit dricka ett glas vatten är man rätt hungrig när man kommer hem, då är carbonara perfekt mat! Men nu kommer jag inte jobba lika mycket, eftersom jag börjar plugga nästa vecka. Det känns ganska skönt, faktiskt. Både att jobba lite mindre och att jag ska börja plugga. Jag har saknat skolan, så jag ser verkligen fram emot nästa vecka! Och imorgon får jag sovmorgon, på en tisdag! Det firar vi med lite rulltårta tycker jag!

3 ägg
1½ dl socker
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
Lemon Curd, eller sylt

Smörkräm
100 gram smör
1½ dl florsocker
2 äggulor
2 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 250
°
. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Sikta ner mjöl och bakpulver. Bred ut på pappersklädd plåt, så det täcker nästan hela papperet. Grädda i mitten av ugnen i ca. 5 minuter, strö på socker när den är färdig och låt svalna på galler.
Vispa smöret och florsockret till smörkrämen mjukt, tillsätt äggulorna och vaniljsockret och vispa tills det är luftigt. Vänd sedan kakan och dra försiktigt bort papperet, bred på ett lager Lemon Curd och sedan smörkrämen, (eller smörkräm och sylt) och rulla sedan ihop!

Med smak av citron eller hallonsylt, eller något helt annat.
Endast fantasin sätter gränserna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar