torsdag, augusti 26, 2010

Paj med broccoli och skinka

Känner att det är på gång nu! Har registrerat mig till kurserna som börjar till veckan och fått tag i böckerna jag behöver. Ett steg i rätt riktning, ser verkligen fram emot att börja plugga igen. Även om det bara är ett år så är det ju alltid något!
Det blev, som jag skrev i förra inlägget, paj till middag. En riktigt god sådan, och enkel framförallt. I pajdegen hade jag både dinkel, graham och lite vanligt vetemjöl. Men vill man kan man såklart bara använda vetemjöl också! Jag tryckte ut degen i en liten långpanna, det blev helt perfekt! Så jag skulle tro att den kanske räcker till 6 personer.

150 gram rumsvarmt smör
1 dl vetemjöl
2 dl fullkornsdinkel
1-2 dl grahamsmjöl
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
½ dl mjölk

Nyp ihop smöret med mjölerna, saltet och bakpulvret. Tillsätt mjölken och knåda ihop till en deg. Blanda i mer mjöl om det blir för kladdigt. Ställ kallt i 15-30 minuter och sätt ugnen på 200
°
. Förbered under tiden fyllningen. Degen trycks sedan ut i en form och förgräddas i mitten av ugnen i 10 minuter.

ca. 400 gram broccoli
ca. 100 gram skinka
ca. 100 gram riven ost
1 liten burk champinjoner
4 ägg
2 dl creme fraiche
ca. 6 dl mjölk
1 vitlöksklyfta
Färsk persilja
Salt, Vitpeppar

Tina broccolin (om den varit fryst) och skär i mindre bitar. Skär skinkan i mindre bitar och riv osten, om du inte har färdigriven. Vispa ihop äggen med creme fraiche och pressa i en vitlöksklyfta, hacka persiljan och vispa ner tillsammans med salt och peppar, rör sedan i mjölken. När skalet förgräddats färdigt tar du ut det och strör över broccoli, burkchampinjoner, skinka och riven ost. Lägg på några tomatskivor och häll på äggstanningen. Gratinera i mitten av ugnen i ca. 30-40 minuter. Den ska få lite färg och stanna till. Servera med en sallad, och bästa såsen till paj! Gräddfil eller creme fraiche ihopblandat med sweet chili-sås. Så enkelt och så gott!

PS; Jag kan inte lova att det blir så mycket uppdateringar under helgen, ska nämligen åka hem till min fina familj! Men vi får se, annars är jag tillbaka på måndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar