torsdag, augusti 26, 2010

Tiramisurulle

Och så var det den här förbenade middagsångesten. Inte nog med att jag inte vet vad jag ska laga, jag måste dessutom laga det innan jag går på jobbet 14.00. Det lutar åt någon sorts paj, kanske med broccoli, eftersom det är enkelt och bra att förbereda och sen värma på igen. Medans jag sitter här och funderar på det, tänkte jag lägga upp receptet på Tiramisurullen jag gjorde förra söndagen!

3 ägg
1½ dl socker
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
ca. 2 tsk kakao

Starkt kaffe
1 ägg
½ dl socker
½ burk mascarponeost

Sätt ugnen på 250°. Vispa ägg och socker vitt och pösigt, sikta ner mjöl och bakpulver i vispet och vänd försiktigt ner. Häll över lite grann av smeten i en liten skål, och bred ut resten på pappersklädd plåt, så det nästan täcker hela papperet. Rör ner kakao i smeten du hällde över i en liten skål, och ringla över smeten på plåten. Dra lätt med en gaffel så att kakan blir "marmorerad.


Grädda i mitten av ugnen i ca. 5 minuter. Strö socker på den färdiga kakan och låt kallna på galler. Knäck ägget till fyllningen och lägg gulan i en skål och vitan i en annan. Vispa vitan till ett hårt skum, så hårt att du kan hålla bunken upp och ner.

Lägg mascarponeost och socker i bunken med gulan och vispa ihop till en jämn och fluffig smet. Blanda försiktigt ner vitorna i ägg- och ostblandningen. (Låt gärna blandningen stå i kylen ett bra tag innan den breds på.) När kakan kallnat vänder du den och drar försiktigt bort papperet det gräddats på. Pensla ganska ordentligt med kaffe och bred sedan på ostblandningen. Rulla försiktigt ihop till en rulle! Skär i bitar och servera, kyl eller frys in!

Riktigt god blev den! En lite mer "vuxen" rulltårta,
om man jämför med till exempel drömrullen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar