måndag, augusti 16, 2010

Pastagratäng med svamp & broccoli

Ikväll bjöd vi hit Jonas på lite tårtkalas, eftersom jag var så flitig igår och bakade 4 sorters rulltårta! Men dom får ni höra mer om imorgon eller så! För några dagar sen gjorde jag en rätt så god pastagratäng som jag tänkte dela med mig av! Dock råkade jag hälla i halva saltkaret när jag skulle salta ostsåsen, så jag hällde ut hälften och blandade ut det som var kvar med mjölk och creme fraiche. Men ni får "den riktiga" ostsåsen, för den är så himla god!

300 gram pasta, t.ex penne
Fryst broccoli
Färska champinjoner
Cocktailtomater

Ostsås
50 gram smör
2 msk mjöl
2 dl mjölk
2 dl grädde
2 dl riven parmesan
ca. ½ citron (skal + saft)
Salt, Peppar

Sätt ugnen på 175
° och koka upp vatten till pastan. Tina broccolin i mikron, eller koka någon minut i kastrull, och skär i mindre bitar. Skär även champinjonerna i mindre bitar. Koka pastan enligt angiven tid och börja med ostsåsen. Smält smöret och vispa ner mjölet, sätt plattan på medelvärme och vispa ner mjölken och grädden. Vispa hela tiden tills det börjar bubbla och tjockna. Riv i lite skal från citronen och pressa i lite saft. Rör i den rivna parmesanen, smaka av med salt och peppar. Häll av pastan och häll tillbaka i kastrullen (om den är stor). Blanda i broccolin, champinjonerna och ostsåsen. Häll allt i en lätt smord form, strö över några delade cocktailtomater och riv över lite parmesan. Gratinera i mitten av ugnen i ca. 30 minuter.

3 kommentarer:

  1. Du det här såg gott ut. Älskar broccolim, svamp också för den delen och pasta med. Måste vara gott :) Vilken fin blogg du har.

    SvaraRadera
  2. Det blir en väldigt krämig och god gratäng! Med en liten touch av fräsch citron :) Tack så jättemycket!

    SvaraRadera