onsdag, oktober 20, 2010

Pasta med bacon & svamp

Igår fick jag till min stora lycka veta att jag klarade kemitentan vi hade för någon vecka sen. Så otroligt skönt! Då är det bara att ladda om och plugga på inför biologitentan på måndag! Det är rätt mycket just nu, så vi får se hur det blir med uppdateringar i veckan. Jag ska göra mitt bästa på alla plan! Dagens middag blev iallafall en snabb och god pasta, perfekt för såna dagar då man vill få tid över till annat. Som att sitta med näsan i biologiboken till exempel!

300-400 gram spaghetti
1 paket bacon (140 gram)
ca. 100 gram champinjoner
1 vitlöksklyfta
1-2 msk vetemjöl
Någon dl mjölk
Lite grädde
En dutt soya
Riven parmesan
Hackad persilja
Salt, peppar

Rensa och hacka champinjonerna, koka upp vatten till pastan. Klipp i baconet i en varm panna och låt få lite färg. Lägg i champinjonerna och pressa i en vitlöksklyfta, pudra på mjölet och häll på mjölk och lite grädde. Skvätt i lite soya och rör om. Salta och peppra om det behövs. Koka pastan enligt angiven tid och låt såsen puttra under tiden. Alldeles innan pastan är klar blandar du ner riven parmesan och hackad persilja i såsen, häll av pastan och rör ner i såsen!

3 kommentarer: