tisdag, oktober 12, 2010

"Sötsur kinagryta"

Det här är en gryta som, precis som pajen, är med från hemkunskapen. Fast till skillnad från pajen så tror jag inte att jag gjort den här grytan sen dess. Men idag kom jag att tänka på den när jag funderade på vad jag skulle göra med köttbiten jag tagit fram. Det blev som vanligt en del ändringar i receptet, vilket resulterade i en god och värmande gryta! Viktor tyckte dock inte att det var någon större hit, men han är ju heller inget fan av ananas!

ca. 500 gram fläskkött
2 paprikor
1 röd lök
3 morötter
1 liten burk krossad ananas
1 liten burk skivad ananas
Någon msk vitvinsvinäger
Någon msk soya
2-3 msk tomatpuré
1 köttbuljongtärning
Lite mjölk
Färsk ingefära (Om man vill)
Salt, Peppar, (Mald ingefära)
Ev. lite socker

Strimla köttet och paprikorna, skär morötterna och löken i mindre bitar. Häll den krossade ananasen i ett durkslag och låt rinna av, men spara spadet! Smält lite smör i en gryta och fräs köttet, salta och peppra. Vill man kan man pudra på lite mald ingefära också. Häll över köttet i något annat och fräs på grönsakerna och den avrunna, krossade ananasen. Häll även över den i något annat och ställ tillbaka grytan på plattan. Häll i ca. 7 dl kokat vatten, ananasspadet, vinäger, soya, tomatpuré och buljongtärningen. Vispa ihop och låt koka upp, lägg sedan tillbaka köttet och grönsakerna i grytan och såsen. Man får smaka av ganska ofta så det inte blir för surt eller sött. Skvätt i lite mjölk och kanske lite socker, riv i lite färsk ingefära också. Gör en redning av mjöl och lite vatten, tillsätt under omrörning. Låt puttra länge! Min gryta puttrade på först i ungefär 3 timmar, på ganska låg värme. Sen stängde jag av plattan och lät den stå i nästan 3 timmar till. Innan vi skulle äta skar jag ananasringar i mindre bitar och rörde i, lät bubbla ett tag och serverade sedan till bulgur och en sallad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar