tisdag, februari 15, 2011

Grönsakspaj

Jag gillar mat som man kan förbereda och bara värma på när man kommer hem, speciellt såna här dagar när jag stänger och kommer hem runt 6. Så imorse innan jag åkte till jobbet slängde jag ihop en paj med massa grönsaker jag hade liggandes i kylskåpet. Så när jag kom hem värmde jag den i ugnen (eftersom jag inte har någon mikro) och hackade ihop en sallad. Enkelt och gott! Ikväll ska jag kurera mig i soffan med en kopp te och "Sommar i Sverige", hoppas att min hals slutar göra ont och att jag inte ligger utslagen med feber imorgon. Trevlig kväll på er!

100 gram smör
1 dl grahamsmjöl
2 dl dinkelmjöl (eller vetemjöl)
0.75 dl kesella

Blanda ihop alla ingredienser till en deg och tryck ut i en pajform. Nagga botten och ställ kallt i 30 minuter. Sätt ugnen på 200
°, och förgrädda sedan skalet i 10 minuter. Förbered fyllningen under tiden.

1 förp. körsbärstomater
Ett knippe sparris
Några champinjoner
½ rödlök
Ev. några kalamataoliver
Mozzarella

ca. 1 dl kesella
3 ägg
3-4 dl mjölk
Torkad timjan
Torkad basilika
Salt, peppar

Halvera tomaterna, bryt av den hårdaste biten på sparrisen och skär i mindre bitar. Skiva champinjoner och rödlöken, tärna mozzarellan. Smält lite smör i en panna och stek på rödlök, champinjoner och sparris lite snabbt. Vispa ihop kesella, ägg, mjölk och kryddor till äggstanningen. Ta ut skalet när det är förgräddat och lägg i dom stekta grönsakerna, tomaterna och eventuellt lite oliver. Fördela mozzarellan och häll på äggstanningen. Ställ in i mitten av ugnen och grädda i 25-30 minuter, tills den "stannat" till. Servera med en sallad och en god dressing!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar