torsdag, februari 17, 2011

Minicupcakes med chokladtryffel

I fredags anordnade jag ett riktigt trevligt kakkalas! Min kära vän Alexander kom hem från Kina för ett tag sen, och jag är relativt nyinflyttad fortfarande. Så vi firade på allra bästa sätt, med en himla massa godsaker! Bland annat världens enklaste äppelkaka, en fantastisk blåbärs- och citroncheesecake, en hederlig kladdkaka och söta små minicupcakes med chokladtryffel!

ca. 30-35 minimuffins
125 gram smör, rumstempererat
125 gram strösocker
2 ägg
125 gram vetemjöl
ca. 1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver, eller vaniljsocker
2 msk mjölk

Sätt ugnen på 190
° och sätt ut formar på en pappersklädd plåt. Rör smör och socker. Tillsätt resten av ingredienserna och rör till en slät smet. Fyll formarna till 2/3. Grädda i mitten av ugnen i ca. 10-12 minuter, tills dom rest sig och fått lite färg. Låt svalna och dekorera sedan med chokladtryffel, små godisar och strössel!

Chokladtryffel
1½ dl vispgrädde
200 gram choklad
2 msk smör

Hacka chokladen. Koka upp smör och grädde, ta det från plattan och rör ner chokladen tills den smält. Häll i en spritspåse, av plast, eller i en skål och ställ in i kylen i ca. 1 timme. Sedan är det bara att spritsa eller på annat sätt kleta på tryffel på varje muffin. Förvaras bäst kallt!

2 kommentarer:

  1. Jag måste testa tryffelfrostingen! Den ser såå god ut!:D

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag du ska göra! Gillar man choklad är det ett måste :)

    SvaraRadera