onsdag, februari 23, 2011

Flygande jakob

Ska jag vara ärlig så känner jag mig lite ringrostig, när det kommer till bloggandet. Det är väl därför jag inte riktigt kommit igång än. Det känns som att jag har så himla många bollar i luften ändå just nu, så bloggen har tyvärr inte varit prio 1. Eftersom att fysiktentan inte gick alls, så är det omtenta vecka 12. Och vecka 13 ska jag göra högskoleprovet. Dessutom ska jag läsa engelska b på distans också, så snart som möjligt. På det så jobbar jag ganska mycket just nu, och ska även ha tid för katterna och mig själv. Men jag tycker ändå att jag hittat någon sorts balans, och får allt att fungera relativt bra. Men för att underlätta vardagen litegrann, så ska jag nu börja med veckomatsedlar! Satt och knåpade på en förut, men jag nöjde mig med att göra för veckan som är kvar, så tar jag veckan som kommer på söndag! Något som inte kommer hamna på kommande veckas matsedel är flygande jakob. Inte för att det inte är gott, utan för att jag åt det 4 dagar i rad förra veckan. Jag hade aldrig gjort det förut och visste inte att det var så mättande! Så jag gjorde "lagom" tyckte jag, men det räckte till minst 4 personer!

2 kycklingfiléer
1 paket bacon
2 bananer
2-3 dl vispgrädde
ca. 1½ dl chilisås
Jordnötter
Salt, Peppar

Sätt ugnen på 200
°. Skär kycklingen i mindre bitar, skiva bananerna och vispa grädden. Klipp i baconet i en het panna och stek tills det fått lite färg, låt sedan rinna av på hushållspapper. Stek kycklingen tills den också fått lite färg, salta och peppra. Häll över kycklingen i en ugnsfast form och fördela bananskivorna över. Rör ihop chilisåsen med den vispade grädden och bred blandningen över bananerna. Gratinera i mitten av ugnen i ca. 20 minuter. Ta ut formen efter ungefär halva tiden och strö över bacon och jordnötter. Servera med ris och en sallad!

2 kommentarer:

  1. Testade ditt dehära recceptet idag, aldrig gjort något sånt innan. Men det var ju för himla mumsigt :) Din blogg är förövrigt första sökmotor när jag söker reccept, dina inlägg är väldans inspirerande :)

    SvaraRadera
  2. Jag hade heller aldrig testat det, men ja! Det är riktigt gott, och mättande! :) Men åh, vad glad jag blir! Tack och kram på dig!

    SvaraRadera