onsdag, mars 30, 2011

Fetaostgratinerade bönor

Tanken var att jag skulle sitta med näsan i fysikboken hela dagen. Men eftersom jag är så bra på att sysselsätta mig med andra saker, så ligger fysikböckerna fortfarande i en prydlig hög på bordet. Men jag ska ta tag i det, inom kort! Innan jag gör kväll tänkte jag tipsa om dagens middag. En härlig bönröra toppad med fetaost. Gott och enkelt! Receptet hittade jag hos Pickipicki.

2 personer
1 förpackning bönmix
1 röd lök
1 vitlöksklyfta
½ burk krossade tomater
½ grönsaksbuljongtärning
ca. 1 tsk sambal oelek
½ tsk torkad timjan
Fetaost, ca. 50 gram

Sätt ugnen på 200
°. Hacka löken och fräs den tillsammans med pressad vitlök i lite smör tills löken är mjuk. Tillsätt krossade tomater, bönor (skölj först!), buljongtärning, sambal oelek och timjan. Låt puttra i 5-10 minuter, smaka av med lite peppar och ev. salt. Häll röran i en ugnsfast form och smula fetaost över. Gratinera i ca. 10 minuter. Servera med t.ex couscous och en sallad!

Hade en förpackning marockansk couscous i skafferiet, med kryddor och russin i. Lite spännande måste jag säga!

2 kommentarer: