torsdag, mars 17, 2011

Pickipickis fisk- och skaldjurssoppa

När jag skriver min veckomatsedel på söndagarna, så har jag vissa "riktlinjer" att gå efter. Vegetariskt 1 till 2 gånger i veckan, minst. Fisk en gång i veckan och soppa på torsdagar, såklart. Trots detta, så sitter jag ändå i timmar och filar på matsedeln. Jag ändrar, flyttar och har mig. Den här veckan slog jag två flugor i en smäll, när jag kokade ihop Pickipickis fisk- och skaldjurssoppa med saffran. En riktigt god soppa, som man blir varm och glad av!
4-6 personer
600 g fiskfilé (lax + sej eller annan vit fisk)
400 g frysta räkor med skal
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 liten rotselleri
1-2 fänkål

1 kuvert saffran
1 burk hela tomater
8 dl vatten
1-2 dl vitt vin
2 fiskbuljongtärningar
2 lagerblad
1 tsk torkad timjan
1 tsk dillfrön eller fänkålsfrön
Färsk persilja
Salt, peppar

Skala räkorna. Dela löken i klyftor och fräs den mjuk i en kastrull med lite rapsolja. Tillsätt därefter rotselleri som tärnats i små bitar och grovt skivad fänkål. Låt fräsa en stund till, tillsätt därefter vitlök, saffran, tomater, vin, vatten, buljong och övriga kryddor. Låt småkoka tills rotsellerin börjar mjukna (ungefär 10 min). Tillsätt fisk som delats i kuber och låt soppan koka klart tills fisken är färdig (ungefär 5 min). Smaka av med salt och peppar. Servera med grovhackad färsk persilja, räkor och kanske en klick creme fraiche.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar