fredag, april 08, 2011

Stora kakor med pistagenötter

Idag tar jag med mig katterna och världens finaste kille hem till min fina familj, och stannar där tills på söndag. Ska bli jättemysigt! Men inte bara roligt såklart, eftersom jag har fysiktenta på måndagmorgon. Som tur är lär jag mig mycket när Tobbe hjälper mig, så jag får nog en hel del gjort! Hoppas att ni också får en fin helg! Skäm bort era nära och kära med dom här goda kakorna, som är proppade med pistagenötter! Såvida ingen är nötallergiker går dom garanterat hem. Stora, söta, lite sega och fantastiskt goda!

ca. 18 kakor
200 g smör, rumsvarmt

2 dl strösocker

1 ägg

3 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver
2 dl havregryn
2 dl skalade pistagenötter

Sätt ugnen på 200
° och hacka nötterna. Rör ihop smör och socker, tillsätt ägget. Blanda ner mjöl, bakpulver och havregryn. Knåda till sist i nötterna, det blir en ganska kladdig deg. Forma till lagom stora bollar och lägg på pappersklädd plåt. Jag gjorde mina ungefär lika stora som pingisbollar, det blev 18 stycken. Dom flyter ut ganska mycket så lägg dom inte för tätt. Grädda i mitten av ugnen i ca. 10 minuter!

4 kommentarer:

  1. de här kakorna låter jättegoda :) kanske nåot att göra en stor sats av och ge bort i present samt behålla!? :)

    hoppas att du får en bra helg! :) kram

    SvaraRadera
  2. Det var jättegoda, och det tycker jag absolut att man kan, och borde, göra! Garanterat en liten present som går hem :)

    Detsamma till dig! Kram!

    SvaraRadera
  3. Tack! Hur enkla som helst, och goda! Men nästa gång provar jag med jordnötter, som det egentligen ska vara :) Trevlig helg på dig!

    SvaraRadera