onsdag, juni 08, 2011

Västerbottenpaj

Oj så mycket vi fått gjort idag! Imorse åkte jag hem till familjen för att titta på min fina syster som hade skolavslutning. Medans hon gjorde sig iordning och svor över sin lugg, så travade jag ut i det blöta gräset och la rabarber på fyra kilo rabarber! När jag anlände till Östersund igen i eftermiddags, mötte jag Tobbe som kånkade på en saftmaja vi sett på en loppis för någon vecka sen. Så vi åkte hem och kokade några liter härlig rabarbersaft innan mina fina arbetskamrater anlände för ett trevligt knytkalas! Jag bidrog med en makalöst god västerbottenpaj, som jag hittat hos Pickipicki. Inte nog med att den var god, den var dessutom barnsligt enkel att göra, och går utmärkt att förbereda kvällen innan!

125 gram smör
3 dl vetemjöl
1 msk vatten

Fyllning
150 gram riven västerbottenost
2 dl grädde
3 ägg
1 krm salt
1 krm peppar

Knåda ihop smör, vetemjöl och vatten till en deg. Låt vila en timme i kylen. Sätt ugnen på 225 och tryck ut degen i en pajform, ca. 24 cm i diameter. Nagga och förgrädda i 10 minuter. Medans skalet förgräddas vispar man ihop alla ingredienser till fyllningen. Ta ut skalet och sänk värmen till 200, häll i fyllningen och grädda i ca. 20 minuter, tills pajen stannat till. Ta ut och låt svalna, ev. stå i kylen över natten. Garnera med gräddfil, hackad rödlök och färsk persilja, och servera den ljummen eller kall!

3 kommentarer: