söndag, oktober 23, 2011

Amerikanska päronpancakes

Helgen har bjudit på Saronkyrkan för min del, där jag fyndade en knasig pall/hylla och finfina knappar. Vi har invigt glassmaskinen, svängt ihop en lasagne hemma hos Camilla och Bosse och spelat "Risk" till mitt i natten. Idag har vi avverkat ett barnkalas, ätit veg-burgare och kokat äppelmos. Och bäst av allt, vi har ätit världens godaste pancakes till frukost både igår och idag. Vi konstaterade att päron på pancakes är en riktig fullträff!

ca. 8 pancakes
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
2 msk strösocker
2 tsk vaniljsocker
Ev. mald kardemumma
2 msk smör
2½ dl mjölk (3%)
1 ägg
2 päron, i skivor (Jag tog conference)
Smör att steka i

Blanda dom torra ingredienserna i en bunke. Smält smöret och vispa ihop med ägg och mjölk, rör ner i bunken med dom torra ingredienserna till en smet. Smält smör i en medelvarm panna och klicka ut lite smet, lägg på skivade päron, vänd sedan och stek päronsidan. Stek tills båda sidor fått fin färg. Servera med goda tillbehör, eller bara som dom är!


Tobbe piffade till sina pancakes med lite av glassen vi gjorde igår, men det receptet får ni en annan dag!

2 kommentarer:

  1. Men du! Jag har också mailet dem och hört om de vill ha hjälp, jag fick svar förra veckan men har inte hunnit ta tag i det ännu. Katthemmet ligger en bit utanför Göteborg om jag har förstått rätt. Så om båda skall hjälpa till i framtiden så kanske vi kan göra det tillsammans :)

    Hon tanten brukar gå runt med en liten bössa vid språkvagnshållplatsen, då ger jag alltid en slant :)

    SvaraRadera
  2. Anade nästan att du visste om dom, men vad roligt! Hoppas att jag får svar i veckan :) Ja, tyckte jag läste att det ligger i Gråbo eller däromkring. Det låter som en finfin idé tycker jag! :) Okej! Då ska jag hålla utkik efter henne!

    SvaraRadera