fredag, oktober 21, 2011

Rosa punschrullar

Efter en lång och ganska intensiv vecka pustar jag ut framför Idol och konstaterar att det är skönt med helg! Inte för att helgen ser ut att bli relativt lugn den heller, men ändå! Imorgon har jag önskat pancakes till frukost, och så kanske vi äntligen inviger glassmaskinen! Stort tack till Bosses mamma Margaretha som tog med den på tåget från Jämtland! Annat gott att äta i helgen, förutom glass, kan ju till exempel vara punschrullar! Dessa rosa varianter gjorde vi för någon vecka sen. Tanken var att dom skulle bli klassiskt gröna, men när vi såg att dom enbart hade röd färg på affären, så plockade jag på mig den och tänkte att jag skulle slå ett slag för det rosa i oktober, och på mitt sätt stödja kampen mot bröstcancer!

ca. 20 st

100 gram rumsvarmt smör
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
ca. 3½ dl sockerkakssmulor
Arraksessens, punsch eller punschgodisar
Marsipan + röd karamellfärg
Mörk blockchoklad

Rör ihop smör, flor- och vaniljsocker och kakao. Smula i sockerkaka eller annan mjuk kaka (eller kanske muffins!) och häll ner arraksessens, punsch eller hackade punschgodisar, rör ihop allt och ställ kallt i ca. 1 timme. Under tiden kan man färga marsipanen om man vill! När smeten stått klart i kylen, gör man det enklast för sig om man häller ner allt i en plastpåse eller sprits, kavlar ut marsipanen lagom tunt, klipper ett hål i påsen eller spritsen och sedan spritsar ut fyllningen som en lång korv på marsipanen. Rulla ihop så det blir ett lager marsipan och skär bort resten. Skär sedan i bitar och doppa ändarna i smält choklad! (Blir enklast att både skära i bitar och doppa om rullarna får stå kallt innan! Gärna i frysen ett litet tag!) Förvara i frys och ta fram eftersom eller i kylen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar