onsdag, oktober 19, 2011

Päronmarmelad

När min fina vän Emelie fyllde år för ungefär två veckor sen, så fick hon i present av mig och Bea att vi skulle bjuda henne på middag på Mañana. Vi tänkte äta middag där i helgen som var, men när Emelie ringde måndagen innan så var det fullt. Så vi körde idag istället! Runt 7-snåret möttes vi upp och beställde in en hel drös goda tapas. Min favorit är ostfyllda vetetortillas med rostad majsaioli, ååh! Skulle kunna beställa in 4 såna och bara äta! Hur som helst var det mycket trevligt och alla blev väldigt mätta, så tack för ikväll! Innan det är dags att göra kväll tänkte jag ge er receptet på den underbara päronmarmeladen jag gjorde till fikat i helgen. Alldeles förträffligt god till ost och kex!

3 päron (lite större, jag tog conference!)
2 msk vatten
Skal + saft från ½ citron
Ev. en dutt mald ingefära
ca. ½ dl gelesocker + 1-1½ dl strösocker
(eller 1½-2 dl strösocker)

Skala och skär päronen i mindre bitar, skippa kärnor och sånt. Lägg i en kastrull tillsammans med vatten, finrivet skal och saft från citronen och ev. lite mald ingefära. Koka upp och låt koka under lock i ca. 10 minuter, rör om lite då och då. När det kokat i 10 minuter blandar man i sockret, man får testa sig fram med mängden så den inte blir så fasligt söt! Låt puttra på i ca. 5 minuter. Mosa gärna päronen litegrann med kanske en potatisstöt, en slev eller stavmixer. Använder man bara vanligt strösocker kan det få koka lite längre än 5 minuter, annars blir den väldigt rinnig. Låt sedan svalna! Häll upp på burk/ar och förvara i kylskåp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar