onsdag, februari 08, 2012

Äggfri äppelkaka

Känns som att det inte blir så mycket matnyttigt här, blir mest kakor och katter. Ska försöka bättra mig på den fronten, vi äter ju faktiskt en himla massa mat och skriver nya matsedlar varenda vecka. Men mycket handlar väl om min motivation och prioriteringar. I ärlighetens namn har bloggen inte haft så högt prio den senaste tiden, vilket ingen kan ha undgått med tanke på dom glesa uppdateringarna. Men det har varit en jobbig höst och vinter på många sätt och vis, framförallt då mina föräldrar har skilt sig och sånt där tråkigt. Men jag är på väg tillbaka! Igår var jag på en arbetsintervju på ett café i Mölndal, så jag hoppas verkligen att dom hör av sig med positiva besked. Skulle vara så underbart om iallafall en av oss fick ett jobb snart, helst båda två såklart, men att en får en bättre inkomst skulle vara så otroligt lättande. Vi får se vad det blir av det hela! Så, då har jag lättat mitt hjärta lite, och tänkte tipsa om en helt otroligt god äppelkaka som vi bakade för första gången innan jul och tog med till Tobbes syster. Luktade äppelkaka på spårvagnen hela vägen från Hisingen till Majorna! Enkel, saftig och god. Precis som en äppelkaka ska vara!

5 dl mjöl
2 1/2 dl socker
2 1/2 tsk bakpulver
100 g smält smör
2 1/2 dl mjölk
2-3 syrliga äpplen

2 msk socker + 1 tsk kanel


Sätt ugnen på 175
°. Blanda mjöl, socker och bakpulver. Häll i smör och mjölk växelvis och vispa till en jämn smet. Häll den i en smord och bröad form. Stick ner tunna äppelklyftor och strö över sockerblandningen. Grädda ca 60 minuter.(Receptet hittade jag hos Viktoria på Matplatsen.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar