fredag, februari 10, 2012

Ljuvlig chokladmousse

Jag vet att jag i senaste inlägget klagade lite på mig själv över bristen på matigare recept. Men jag känner ingen ånger när jag lägger upp det här receptet, på kanske världens ljuvligaste chokladmousse som vi åt förra veckan! Den är så tjock och fyllig, krämig och len. Perfekt att vispa ihop nu när helgen är på intågande och man vill lyxa till det lite grann! Receptet räcker till ganska många, men går utmärkt att dela. En tredjedel av receptet blir ca. 3-4 portioner, den är ganska mäktig så man behöver inte så mycket för att bli nöjd!
1 liter chokladmousse (ca. 10-12 portioner)
6 st ägg
150 gram socker
500 gram choklad, helst mörk
275 gram grädde

Vispa äggen och sockret över vattenbad tills det är ca. 55 grader, eller bara lite varmt. Ta bort från vattenbadet och vispa med elvisp i ca. 5-10 minuter. Smält chokladen och vispa grädden fast. Häll försiktigt chokladen i äggblandningen under omrörning (jag vispar med elvispen ganska sakta) och vänd sedan försiktigt ner grädden med en slickepott och rör till en jämn smet. Häll upp i portionsglas och ställ kallt tills servering. (När jag gjorde den senast blev den ganska hård, så ta fram den i ganska god tid så den blir lite mjukare i såna fall.) Bär och vispad grädde är väldigt gott till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar