fredag, mars 02, 2012

Gratinerade tortillarullar med bönröra

Jag är lite smått allergisk mot ordet "fredagsmys", men tycker ändå att man ska äta något roligare och kanske lite finare när det nalkas helg! Den här vegetariska varianten på tacos hittade jag hos Pickipicki och tyckte att vi skulle testa. Förutom att det var löjligt enkelt att slänga ihop var det dessutom himla gott! En toppenrätt som man kan variera efter det man har hemma! (Majs och tomater kan jag tänka mig är gott att ha i röran, så det slänger vi i nästa gång!) En trevlig helg önskar jag er alla!

2-3 personer
6 tortillabröd ("medium" använde vi)
2 burkar kidneybönor
2-3 dl creme fraiche
½-1 påse tacokryddmix
1 morot
(En snutt zucchini)
Riven ost

Sätt ugnen på 200
°. Häll av och skölj bönorna i ett durkslag, låt rinna av. Lägg bönorna tillsammans med creme fraiche i en bunke och mixa ganska slätt med stavmixer. Tillsätt tacokryddmix och riv ner morot och ev. zucchini (eller dom grönsaker man känner för!) och rör om tills allt är blandat. Fördela röran på tortillabröden och rulla till rullar, lägg i en ugnsfast form eller på en plåt, strö över riven ost och släng in i ugnen tills osten fått lite färg, ca. 15 minuter. Servera med gräddfil, tacosås och sallad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar