torsdag, mars 01, 2012

Rågsiktslimpa med lingon och yoghurt

Tog och svängde ihop en liten limpa såhär på morgonkvisten. Jag föredrar att baka bröd med jäst, så dom får stå och jäsa sig luftiga och fina. Men såna här limpor med bikarbonat och fil/yoghurt är inte heller helt fel! Jag slängde i lite frysta lingon och goda brödkryddor, som man kan variera efter tycke och smak. Påminner lite smått om Charlottas lingonbröd hon serverade till den senaste matbloggsträffen. Himla gott och saftigt bröd, som dessutom är löjligt enkelt att slänga ihop!

1 limpa

5 dl rågsikt
2 dl grahamsmjöl
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
½-1 tsk malda pomeransskal
½ dl ljus sirap
4 dl naturell yoghurt (eller filmjölk)
ca. 2½ dl frysta lingon

Sätt ugnen på 175
°. Blanda alla torra ingredienser i en bunke, tillsätt sirap, yoghurt och frysta lingon. Rör till en ganska kladdig deg. Smörj en avlång bakform (ca. 1½ liter) med olja eller smör och klicka i den kladdiga degen. Ställ i nedre delen av ugnen och grädda i ca. 60 minuter. Låt svalna lite i formen innan den stjälps ur. Skiva upp och njut av nybakat bröd! Förvaras nog bäst inlindad i en kökshandduk, så den behåller sin lite hårda skorpa. Men det går såklart lika bra att lägga den i en plastpåse också!

Grundreceptet är från en gammal Allers, och där var det inga lingon i smeten, så vill man inte ha det i så funkar det utmärkt utan också!

9 kommentarer:

  1. Mm, men jag VILL ju hinna med så mycket så dert är så svårt att gallra bort! Det är bara att vänta ut provet och sen hoppas på att må bättre efteråt :) kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också sån, haha! Det kommer nog kännas som att en stor tyngd lättat från dina axlar då :) Allt brukar ordna sig! Kram

      Radera
  2. sv: jodå, jag lever, var bara trött på mitt bloggnamn :)

    hoppas att allt är bra med dig!? trivs du i götet? jag saknar stan som tusan, men 2012 ska bli året då jag återvänder :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt! Att du är kvar alltså :)

      Med mig är det fint, förutom att jag fortfarande är arbetslös. Men det kommer! Trivs hur bra som helst, både jag och sambon :) Härligt! Det är svårt att inte älska Göteborg!

      Radera
  3. Lingon + bröd = sant!
    Och vilka snygga bilder Rebecka, ser väldigt proffsiga ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Vinbär är också gott i bröd tycker jag :) Men tack så mycket Kim, dagsljuset i det lilla köksfönstret här i källaren är min vän!

      Radera
  4. Har just bakat denna limpa :) Får jag låna din fina bild på den?.. Får ju inte till nån själv...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Lite sent svar, men självklart får du låna bilden! :)

      Kram!

      Radera