onsdag, september 26, 2012

Pastasås med tonfisk och tomat

Ja, fortsätter jag i den här takten så kanske jag kan kalla mig själv för matbloggare med gott samvete igen. Jag skulle vilja uppdatera en gång om dagen egentligen, men det skulle nog vara att sätta ribban lite för högt, så jag är glad om jag lyckas uppdatera er åtminstone varannan dag. Ska göra mitt bästa! Jag börjar ju faktiskt få kläm på rutinerna nu, med skola, träning och "fritid", känns bra! Något som däremot känns mindre bra är att jag ska göra en liten presentation imorgon om något som intresserar mig. Inte helt otippat tänker jag stå och prata om matlagning. Vadå nörd? 
Med det sagt bjuder jag er på en enkel tonfiskpasta som Tobben svängde ihop någon gång i somras. När jag visade bilden visste han inte exakt hur han gjort den gången, men det är ungefär såhär han gör varje gång. Man får smaka sig fram!
3-4 personer
Tonfisk, 1-2 burkar
Krossade tomater
Tomatpuré
Hackad lök
Ev. lite oliver
Citronsaft 
Paprika- & chilipulver
Salt, peppar 

Fräs den hackade löken i lite olja och lägg i tonfisken (häll av vattnet eller oljan först). Tillsätt tomatpuré, krossade tomater, oliver (om man vill) och citronsaft. Smaka av med kryddorna. Låt puttra önskad tid, mitt motto är "desto längre desto bättre", men pratar vi om en sån här enkel sås räcker en liten stund lika väl! Servera till nykokt pasta, som såklart är al dente!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar