tisdag, april 27, 2010

Tenstas Palak Paneer

För någon vecka sedan så gjorde Adam Tensta den här rätten i "Halv åtta hos mig". Igår gjorde jag den till middag och det var otroligt gott! Han gjorde nån liten "röra" med jordgubbar (skulle egentligen vara mango) och physalis också, men det gjorde inte jag. Men jag kan tänka mig att det är gott!

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
ca. 5 cm ingefära
4 dl matlagningsgrädde
2 msk senapsfrön
500 g halloumiost
750 g bladspenat
En skvätt mjölk
1 msk vinäger
1 msk råsocker
Gurkmeja
Salt, peppar

Smör, olivolja

Skär halloumin i bitar och stek tills den får fin färg. Om du använder fryst bladspenat så kan du tina den i en bunke med vatten, häll sedan av i ett durkslag och tryck ur så mycket vatten som möjligt. Finhacka lök, vitlök och ingefära och stek i lite smör och olivolja. Ställ åt sidan eller häll över i något annat.
Stek spenaten lätt i olivolja och häll sedan på matlagningsgrädde och spenatfrön. Låt puttra några minuter. Tillsätt sedan lök- och ingefärshacket och den stekta halloumiosten. Smaka av med vinäger, råsocker och färgsätt med gurkmeja. Häll i en skvätt mjölk, salta, peppra och låt grytan sjuda en stund.
Servera med kokt ris och gurkraita. (½ gurka och 3 dl turkisk yoghurt. Riv gurkan grovt, låt rinna av i ett durkslag och rör ihop med yoghurten.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar