lördag, maj 08, 2010

Spaghetti alle polpettine

Känns som att det blivit mycket pasta nu på senaste tiden. Men det är ju så gott! Det här är nog ett av mina favoritrecept (av dom jag provat) i min italienska kokbok. Skulle till och med vilja säga att det är en av mina favoriträtter, jag råkar ha en hel del, men ändå! Jättegoda små köttbullar och spaghetti i en gudomlig tomatsås med en touch av citron. Och massa parmesan! Räcker till 4 personer.
400-500 gram spaghetti
Salt

Tomatsås
½ lök
1 burk krossade tomater
50 gram smör
½ msk socker
½ tsk salt

1 skiva vitt bröd, gärna dagsgammalt
3 msk mjölk
200 gram nötfärs
2 msk riven parmesan (eller lite mer!)
½ tsk salt och peppar
Skalet från ½ citron
1 msk smör
Riven parmesan

Börja med tomatsåsen, den ska puttra länge. Ta bort skalet på en halv lök och lägg ner i en kastrull tillsammans med krossade tomater, smör, socker och salt. Låt det koka upp på medelhög värme, sänk sedan värmen lite och lägg på ett lock.
Riv brödet i små bitar eller på ett rivjärn och lägg i en skål. Häll på mjölken och rör runt, låt stå i några minuter.
Lägg köttfärs, riven parmesan, salt och peppar i en bunke. Krama ut mjölken ur brödet och lägg i det också. Blanda till en jämn färs och rulla till små köttbullar, ungefär lika stora som bigarråer. Lägg på en tallrik. Koka upp mycket vatten till pastan.
Ta upp löken ur såsen och lägg i köttbullarna (om du vill steker du dom lite innan du lägger i dom, jag struntar i det, det blir jättegott ändå!). Riv i skalet från en halv citron och låt köttbullarna puttra i såsen i ca. 15 minuter.
Salta det kokande vattnet och lägg i pastan, koka tills den är al dente. Häll sedan av den i ett durkslag och häll tillbaka den i kastrullen. Häll köttbullarna och såsen i pastan, tillsätt smöret och riven parmesan och rör försiktigt. Servera genast!

2 kommentarer:

  1. haha vilket sammanträffande, mamma bad mig göra middag imorgon så när vi handlade bestämde jag att jag lagar just exakt den här rätten! tyvärr kör jag på köpte mini-köttbullar... :)
    ska du på pumpen imorrn?

    SvaraRadera
  2. haha, där ser man! :D
    jag vet inte, börjar jobba halv 2, så det känns som det blir stressigt. kanske pumpen på kvällen i såna fall. får se!

    SvaraRadera