onsdag, juni 30, 2010

"Märtas kokoskaka"

Idag har varit en jobbig dag. Inte nog med att näsan börjar bli täppt och hostan smyger sig på, så var det en väldigt jobbig och lång dag på jobbet. Det var mycket att göra, mycket folk och istället för att sluta 17, så slutade jag 19. Då är det tur att Viktor är världens bästa och gjorde pasta carbonara när jag kom hem! Så det var i princip bara att sätta sig och hugga in. Även om jag älskar att laga mat, så är det ibland skönt när någon gör det åt en!
Och vädret är inte så mycket att hurra över, ibland önskar jag att jag bodde någon annanstans och inte här uppe i Jämtland. Regn, regn, regn. Dom få soldagarna vi haft kan man nästan räkna på en hand, och imorgon är det juli. Men förhoppningsvis vänder det! Och tills det gör det kan man mysa upp sig i soffan med en god bok eller en bra film, gärna i sällskap med en god kaka
!

2 ägg
1 äggvita
3 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1,5 dl kallt vatten

Kräm
2 äggulor
4 tsk vaniljsocker
4 msk strösocker
2 msk smör, rumstemp.

Sätt ugnen på 175
°. Smörj och bröa en liten långpanna, ca 30x20 cm. Vispa ägg, äggvita och socker pösigt. Rör ner resten av ingredienserna och häll smeten i formen. Grädda i mitten av ugnen i 35-40 minuter. Ta sedan ut och låt svalna.
Rör ihop ingredienserna till krämen och bred över kakan när den svalnat. Strö på mycket kokos och skär i lagom stora bitar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar