lördag, augusti 07, 2010

Fiberlimpa

Igår lagades det inte så mycket mat, eftersom vi var bjudna på bröllop. Men åt däremot! Efter den vackra utomhusvigseln bjöds det på förrätt och sedan en otrolig buffé. Det var så mycket mat, jättekrämig potatisgratäng, två sorters kött, lax, en mängd olika sallader. Och sen tårta på det, som kan vara bland den godaste jag nånsin ätit. Kan inte annat än säga tack, och grattis, till brudparet!
På morgonen däremot, innan jag begav mig in till stan för att leta bröllopspresent (ute i sista minuten, så typiskt mig) så hann jag baka bröd, som jag trodde blev misslyckat. Men där misstog jag mig, för det var väldigt gott!

25 gram jäst
2½ dl vatten
1 msk olja
1 tsk salt
1 msk ljus sirap
1 dl linfrön
½ dl sesamfrön
½ dl russin
1 dl vetegroddar
½ dl vetekli
3 dl rågsikt

Lös upp jästen i vattnet och blanda ner resten av ingredienserna till en ganska lös deg. Smörj en avlång form och klicka i degen i den, låt jäsa i ca. 45 minuter och sätt ugnen på 250
°. Ställ in formen när det är färdigjäst och sänk värmen till 200° efter några minuter. Grädda sedan färdigt i ca. 30 minuter. Låt det nygräddade brödet svalna i några minuter och stjälp sedan upp på galler så det får svalna!

PS; Av någon anledning står det att det här är publicerat i lördags, den 7e. Men det var igår, söndag den 8e jag la upp det. Knasigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar