tisdag, november 23, 2010

Lussebullar/Lussekatter

Igårkväll tyckte jag att jag väntat länge nog. Jag strök och hängde upp julgardiner från 9 till halv 12 på kvällen. Den fina julduken från hemtex blev även den struken och fick ta plats på bordet. Så nu har jag tjuvstartat lite grann, och det blev så fint och mysigt! Något annat jag kände att jag inte kunde vänta med, var lussebullarna!

50 gram jäst
100 gram smör
5 dl mjölk
250 gram kesella, 10%
2 påsar saffran
1½ dl socker
½ tsk salt
ca. 17 dl mjöl
Russin
1 ägg+lite mjölk till pensling

Smula jäst i en stor bunke. Smält smöret och häll ner mjölk och saffran, värm till fingervärme. Häll vätskan över jästen och rör tills den är upplöst. Tillsätt kesella, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta ihop till en blank och smidig deg tills den släpper kanterna, men låt den gärna vara lite kladdig! Låt jäsa under bakduk i 40 minuter. Häll sedan ut degen på mjölat bakbord och arbeta ihop den lite grann. Forma till lussekatter, eller bullar och längder, och lägg på pappersklädd plåt. Tryck dit russin och lägg över en bakduk, låt jäsa i 35 minuter. Sätt ugnen på 200-225
°. Pensla sedan med uppvispat ägg och lite mjölk, sätt in i mitten av ugnen och grädda i ca. 10 minuter!

2 kommentarer:

  1. Men titta! Jag som just tänkte leta runt efter ett lussebulle-reccept, precis vad jag behövde med andra ord :) Har aldrig gjort egna lussebullar....så de bli spännande! Du är grymt duktig föresten, och väldans fina foton! Glad första advent lite i efterskott :)

    SvaraRadera
  2. Haha! Vilken tur då :) Men åh, vad kul att du tycker det! Jag tycker det känns så jobbigt att fota nu när det är så mörkt och så. Tack :) Trevlig helg och en mysig andra advent får jag önska dig då!

    SvaraRadera