tisdag, juli 05, 2011

Fin form och köttbullar

Jag är, till skillnad från min mamma, en riktig loppisfanatiker. Det är alltid något jag ska ha, alltid något jag behöver. Förut var jag alltid på jakt efter en ny burk, och nu är det en ständig jakt efter fint porslin. Det finns en loppis som har blivit en av mina favoriter, där man verkligen kan hitta såna där små guldkorn! Det är ganska dammigt, ganska rörigt och luktar inte så gott. Men det finns så mycket saker, man måste flytta och lyfta och ha sig, det är lite som att gå på skattjakt! Helt fantastiskt med andra ord! Så igår medans Tobbe var hemma och rullade köttbullar smet jag in på loppisen och spenderade 50 minuter och 170 kronor. Jag köpte lite fint porslin, glastallrikar och matchande skålar. Och det bästa av allt, en ugnsfast form från Rörstrand för 120 kronor. Finfint!


Ett av loppisfynden, var som gjort för köttbullar och potatis!

Köttbullar á la Tobbe, 2 personer
ca. 300 gram nötfärs
1 äggula
2 msk ströbröd
ev. lite rökarom + vatten
Timjan
Salt, peppar

Blanda alla ingredienser väl, rulla till bullar och stek i ganska mycket smör. Servera med kokt potatis, lingonsylt och gräddsås!

2 kommentarer:

  1. mysigt med loppis... vart kan ligga då mån tro? Har stor lust att ta mig en loppisrunda i sommar..
    Gott med köttbullar, de var länge sen!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Det är den nedanför indiska, törnstensgränd! Strandloppan eller vad den heter :) Jag har haft lite svårt för den förut. Men jag hittar alltid nåt när jag är där, man måste bara ta sig tid! Jag har för mig att den stora loppisen på Frösön, borta vid Härke har stängt igen, eller håller på att stänga. Det tycker jag du ska göra :) Alltid hittar man något man behöver! Kram!

    SvaraRadera