onsdag, juli 04, 2012

Krämig pasta med gorgonzola

Igår bestämde Tobbe att vi skulle åka ut till skärgården, så vi åkte till Saltholmen och tog färjan ut till Vrångö. Där gick vi omkring bland alla söta hus, hoppade runt på klipphällar vid vattnet och åt jordgubbar under en gassande sol. En helt fantastisk dag!  (Om man bortser från att jag brände mig, igen.) Idag har vi inte så mycket planerat förrens ikväll, då vi ska äta ute och gå på bio. Han kommer med himla fina idéer den där Tobias! Som för ett tag sen, när han svängde ihop en grymt god pasta med gorgonzola, den var inte dum!
2 personer
Tagliatelle för 2 personer
ca. 1 dl turkisk yoghurt
2 msk grädde
ca. 1 dl mjölk
ca. 100-150 gram gorgonzola
Persilja
Salt, peppar 

Koka pastan enligt angiven tid. Lägg resten av ingredienserna i en liten kastrull och koka upp, låt småputtra ett tag och smaka av med ev. mer gorgonzola, persilja, salt eller peppar. Häll av vattnet från pasta och lägg tillbaka i kastrullen, häll på gorgonzolasåsen och blanda väl. Servera genast med stekta cocktailtomater och sparris. (Vi kom fram till att något salt hade varit gott till, stekt bacon eller liknande skulle nog höja pastan ännu mer. Men jag tyckte att den var grym som den var!) 

4 kommentarer:

  1. Alla borde ha en Tobias, det hör jag det! :) Låter som en sjukt bra dag på öarna, det är himla fint där, speciellt när himlen är blå.
    Gillar den här typen av pasta, inte för många smaker utan fokus på ost och pasta, yum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, absolut! :) Det var supermysigt, varmt och somrigt! Jag gillar i stort sett alla typer av pasta, men såna här enkla rätter går alltid hem :)

      Radera
  2. Vad gott det ser ut! Krämig pasta är smarrigt det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmmm, himla gott är det! :) Jag älskar gräddig pasta!

      Radera