tisdag, augusti 21, 2012

Rabarber- och jordgubbssaft till bloggarna!

Ni får ha lite överseende med att uppdateringarna fortfarande är något glesa, jag jobbar på det! Ikväll kanske jag får lite inspiration och motivation när jag äntligen ska träffa mina bloggarkompisar igen! Temat är "sensommar" och vi ska ses hemma hos Mikael runt 18-tiden. Ska bli så roligt att dela sommarminnen, äta oss proppmätta och diskutera allt mellan himmel och jord, till exempel hur man bäst kokar ägg! Jag och mina norrländska rötter ska bjuda på en kaka med hjortron, mer än så säger jag inte om den just nu, och den här goda saften som vi kokade hemma hos Tobbes föräldrar när vi hade semester där uppe!
Jordgubbar
Rabarber
ca. 3 dl socker/kg frukt och bär

Skölj rabarber och jordgubbar, skär rabarbern i ca. 2 cm långa bitar och "snoppa" av jordgubbarna. Varva rabarber, jordgubbar och socker i en saftmaja, och koka sedan i 70 minuter. Tappa upp på rena, varma glasflaskor. Saften blandas 1+3 ungefär, man får blanda tills den är som man själv vill ha den!
 Rensa jordgubbar med en Macka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar